Kundservice och kundtjänst med en chatbot, hur bra är det egentligen?
Är det inte lite irriterande när du kommer till en webbsida och en pop-up dyker upp hela tiden och undrar om du vill ha hjälp. Och är det inte lite irriterande när du faktiskt skriver in vad du behöver hjälp med, bara för att upptäcka att chatboten inte kan svara på din fråga.
Det här är något jag upplever ganska ofta, senast när jag besökte en försäkringsbolags webbsida. Det kändes som att de inte var det minsta intresserade av att behålla mig som kund. Oavsett vad jag frågade om, fick jag samma svar: ”Ring oss!” Jag vill oftast lösa mina ärenden snabbt och därför går jag in på webbplatser istället för att ringa. Jag förstår så klart att de vill att jag ska få en personlig kontakt men också sälja på mig något mer, men för min del slutar det ofta med att jag byter bolag till någon som fungerar bättre digitalt – snabbt och enkelt.
För att återgå till chatboten, företag behöver verkligen våga mer när det gäller kundservice. Jag lyssnade nyligen på ett intressant avsnitt av en podd från: AI Sweden >
Lina Bjelkmar tog bl.a upp problemet med kundundersökningar. Många orkar inte svara på dem, och det finns alltid risken att de som faktiskt svarar inte ger en representativ bild. En annan intressant idé var att använda AI till att analysera tal till text, samt att analysera chattar.
Företag måste börja utnyttja potentialen i AI för att förbättra sina chatbots och, i förlängningen, hela kundupplevelsen. En väl fungerande chatbot kan vara ett ovärderligt verktyg som sparar tid för både kunder och företag. Men det kräver att företagen vågar satsa på att göra dem riktigt bra. Annars riskerar de att förlora kunder som, precis som jag, söker efter snabba och smidiga digitala lösningar.